Regnbueklassen er Bjergby Friskoles tidlige SFO start – fra 1. april til sommerferien.
I Regnbueklassen forbereder vi børnene til at gå i skole.
Aseguden Heimdal er skolens skytsengel, og han ser også efter børnene på deres færd over regnbuen. Regnbuen er på alle mulige måder farverig og mangfoldig. Den opstår i spændingsfeltet mellem sol og regn, og for enden venter guldet. Sådan skulle børnene også gerne opleve tiden i Regnbueklassen.
Indhold og struktur
Ligesom i 5’eren (skolens SFO) vil vi i højere grad have fokus på hvem vi er, frem for hvad vi kan. Først og fremmest for at støtte børnenes selvværd. Regnbueklassen er et førskoletilbud, der tilstræber at gøre børnene skolemodne og selvhjulpne. Vi kan målrettet forberede børnene til at gå i netop Bjergby Friskole – herunder skabe fortrolighed med skolens rytme, fysiske rammer samt børn og voksne.
Vi har meget fokus på at lave overgangen fra børnehave til skole så blid som muligt, hvilket blandt andet betyder, at det for børnene i vores børnehave Troldehøj er deres pædagog, Christina, som følger med dem og varetager undervisningen i Regnbueklassen. Ligeledes sker der en gradvis tilvænning til vores indskolingsgruppe, som børnene skal være en del af efter deres forløb i Regnbueklassen, ved at de hver fredag er sammen med indskolingsgruppen og eventuel til idræt og p-fag.
I morgentimerne indtil kl. 7:40 samt eftermiddagstimerne deltager børnene i den almindelige 5’er, hvor den frie leg, relationer mellem børnene, den personlige udvikling og sociale læring er i højsædet.
Fortælling
Fortælling hører til en af grundsøjlerne i Bjergby Friskole, og fællessamlingerne i Regnbueklassen er også bygget op omkring fortællinger af forskellig karakter – litterære, musikalske, billedkunstneriske og sågar poetiske.
Fortællingerne kan være gamle børneklassikere som Skatteøen, Robinson Crusoe, Gullivers Rejse, Jules Vernes og Astrid Lindgrens universer, og selvfølgelig vil vi fortælle eventyr. Vi vil lytte til Prokofjevs symfoniske eventyr Peter og Ulven og Saint-Säens’ Dyrenes Karneval, på billedkunst, der taler til børn for at diskutere motiver, farver og historier, høre rim og remser (eksempelvis Halfdan Rasmussens ABC) og også lidt lettilgængelig poesi.
Fortællingerne bruges som oplæg til at snakke med børnene om historiernes budskaber og måske filosofere lidt i børnehøjde. Et eksempel kan være Alfons og udyret, der handler om Alfons Åberg, som har slået en dreng og så oplever et udyr under sengen – her vil vi filosofere over begrebet samvittighed.
Temaforløb
Der vil også være forskellige temaforløb i forbindelse med fællessamlingerne – det kan handle om tiden/kalender/årstider, trafik, miniteater, form, farver, tal og naturen, hvor vi kan benytte os af de dejlige udendørsarealer omkring skolen. Et temaforløb vil ofte danne baggrund for andre aktiviteter, f.eks. kreative frembringelser, illustrationer og andre ting, der kan arbejdes videre med eller være basis for legetimerne efter formiddagsmadpakkerne.
Børn har et stort behov for bare at lege, og det vil de også få rig mulighed for. Den frie leg er nemlig et vigtigt element, når børnene skal lære hinanden at kende. Derfor er tiden fra kl. 10-12 ikke ”skemalagt” men reserveret primært til leg.
Vores målsætning er dog, at børnene får spillet en masse spil, hvor de kan indøve en masse facetter i det at blive skolemoden. De skal øve sig i at lytte efter for at kunne sætte sig ind spilleregler. De skal lære at følge regler, vente på tur og lære ikke at give op.
Vi vil også sørge for, at der vil blive megen musik, bevægelse og motorisk læring – ude som inde, på skolens hoppepude og i gymnastiksalen.