• SKOLEN
    • SKOLENS VÆRDIER
    • SKOLENS HISTORIE
    • TRADITIONER
    • PRAKTISKE OPLYSNINGER
    • SKOLENS ANSATTE
    • BESTYRELSEN
    • VEDTÆGTER
    • PERSONDATA
  • UNDERVISNINGEN
    • OM UNDERVISNINGEN
    • TRIVSELSPLAN
    • EVALUERING OG FOKUSPUNKTER
    • UNDERVISNINGSMILJØ
    • UNDERVISNINGSPLAN
    • SKEMAER
    • TILSYN
  • SFO
    • OM SFO'EN
    • MÅL OG INDHOLD
    • PRAKTISKE INFORMATIONER
    • 5'ER ANSATTE
    • REGNBUEKLASSEN
    • 7'EREN
  • FORÆLDRE
    • ENGAGEMENT
    • FORÆLDRERENGØRING - 1 gang årligt
  • TROLDEHØJ
    • OM TROLDEHØJ
    • STYRKET LÆREPLAN
    • TILSYN
    • PRISER
  • NYT / AKTUELT
    • NYHEDSBREVE
    • KALENDER
    • FACEBOOK
    • 150 ÅRS JUBILÆUM
  • KONTAKT
    • NY ELEV
    • KONTAKTINFORMATION

UNDERVISNINGSMILJØ





Skolen skal ifølge gældende lovgivning hvert 3. år foretage en vurdering af elevernes undervisningsmiljø i en såkaldt UMV - UndervisningsMiljøVurdering.



ELEVERNES VURDERING AF UNDERVISNINGSMILJØET 2021



Undersøgelsen er lavet i efteråret 2021
Antal elever i undersøgelsen: 72
Der laves en ny undersøgelse minimum hvert 3. år.



Kortlægning
Kortlægningen er foretaget i tæt dialog med eleverne.

Eleverne har fået et ark med hjem med nedenstående punkter, hvor der arbejdes ud fra vækstmodellen. Ved hvert punkt skulle eleven svare på, hvad der var godt, hvad vedkommende kunne ønske sig bedre, og hvordan vedkommende selv bidrager til det.

Eleverne drøftede det med forældrene hjemme og afleverede arket det til klasselæreren, Efterfølgende er der blevet samlet op på det til skole-hjem samtalerne, som foregik umiddelbart efter undersøgelsen.


1. Skolens fysiske rammer inden- og udendørs

2. Din klasse

3. Kammeratskabet og fællesskabet på skolen

4. Dine lærere

5. Undervisningen

6. At gå i skole generelt



Vi har valgt denne åbne form fremfor en spørgeskemaundersøgelse, fordi kvaliteten i svarene vægtes højere end kvantiteten. Ved at have en bred indgangsvinkel, hvor eleven selv skal komme med det gode, og hvad der evt. kunne ønskes bedre, undgår vi ledende spørgsmål. Vi tager udgangspunkt i det, der fungerer godt, og eleven skal også kigge på sig selv, og se hvad han/hun selv bidrager med. Ved den efterfølgende skole-hjem samtale kan læreren samle op på svarene, hvis der er noget, der kræver en opfølgning, og ligeledes kan barnet/forældrene uddybe svarene,

Vurdering
Opsamlingen af undersøgelsen efterlader os med et indtryk af, at eleverne holder meget af skolen og rammerne omkring den. De er generelt meget glade for at gå i skole, føler sig trygge, og har mange venner, både i og uden for klassen. Vennerne og frikvarterne er vigtige for deres skolegang. De synes, det er godt at være sammen på tværs af årgangene, både til morgensang, når vi har emneuger sammen og i frikvarterne, og har savnet det i corona perioden. De udtrykker tilfredshed med lærerne, som er søde, dygtige og hjælpsomme. Undervisningen er god, de føler, at de lærer en masse, og de kan godt lide, når der laves praktiske aktiviteter i undervisningen. De er også gode til at se på sig selv, og hvad de gør, eller kan gøre, for at fremme det gode undervisningsmiljø.


Ud fra punktet: "Hvad kunne ønskes bedre" har vi lavet følgende handleplan. Der er efter hvert punkt skrevet med kursiv, hvad der er blevet gjort/bliver gjort.


Handleplan

  1. Der er dårligt indeklima i klasserne med gulvtæppe, og der ønskes nye gulve i stedet for (Ansvar: bestyrelse). Dette er planlagt til at ske i foråret 2022​
  2. Der er svingende temperaturer i klasseværelserne, i gymnastiksal og omklædningsrummene. Vores varmesystem skal tjekkes efter regelmæssigt (Ansvar: bestyrelsen og ledelsen)
  3. Der ønskes nye mørklægningsgardiner i klasseværelserne på den nye skole, så man bedre kan se smartboardet (ansvar: bestyrelsen). Dette er klaret umiddelbart efter undersøgelsen.
  4. Der ønskes mindre larm og uro i timerne, og mere fokus på de, der ikke larmer (Ansvar ledelse og lærere). Det er et punkt, som vi er meget opmærksomme på og arbejder dagligt med. Vi arbejder på at lave nogle timer, hvor børnene deles på tværs af klasserne og vælger om de vil arbejde i et stille læringsmiljø, eller i et aktivt røre/gøren læringsmiljø.
  5. Der tegnes på bordene og passes ikke så godt på skolens ting. (Ansvar: ledelse, lærere, elever og forældre). Vi er meget opmærksomme på det i dagligdagen og italesætter altid, når der sker noget uønsket. Ligeledes er det vigtigt hjemme at italesætte det og at fremme følelsen af skolen som vores fælles ansvar.
  6. Der ønskes et bedre sammenhold mellem drenge og piger. (ansvar: ledelse, lærere, forældre). I dagligdagen blander vi ofte drenge og piger, så det bliver naturligt for dem at være sammen. Ligeledes er det vigtigt at forældrene også er opmærksomme på at lege/være sammen på tværs af køn i fritiden, så der opstår nogle tættere relationer.
  7. Der ønskes et pænere sprog. (ansvar: ledelsen, lærere, forældre, elever). Vi har i dagligdagen fortsat fokus på elevernes sprogbrug og italesætter det, når det ikke er i orden. Ligeledes er vi bevidste om vores eget sprogbrug. Det er også vigtigt at sætte øget fokus på det i hjemmene.
  8. Der ønskes flere aktiviteter på tværs af klasserne, og at der laves flere ting sammen med sin skoleven/skolefamilie. (Ansvar: ledelsen og lærerne). Dette er en klar konsekvens af corona, og vi forventer, at der igen bliver bedre muligheder for dette.
  9. Der ønskes flere aktiviteter og flere ture ud af huset. (ansvar: lærerne). Dette er ligeledes en konsekvens af corona, Vi har fokus på det og forventer, at der bliver bedre muligheder igen.
  10. Der ønskes mere bevægelse og leg ind i undervisningen (ansvar: lærerne). Det er vi opmærksomme på.




ELEVERNES VURDERING AF UNDERVISNINGSMILJØET FOR 2014/15



På Bjergby Friskole bruger vi »Termometeret«, som er Dansk Center for Undervisnings digitale spørgeskema. Undersøgelsen er lavet i maj 2015.
Antal elever i undersøgelsen: 110, heraf 79 besvarelser.
Der laves en ny undersøgelse minimum hvert 3. år.



Generel tilfredshed
Eleverne er generelt rigtig glade for deres skole. De har tillid til deres lærere. Desuden glæder de sig for det meste til at skulle i skole og til at se deres klassekammerater. Sammenligner vi os med andre skoler, ligger vurderingen af den generelle trivsel lidt over landsgennemsnittet for grundskoler. Det gælder også børnenes sundhed og velbefindende, som er vigtigt for at kunne modtage læring. Eleverne på friskolen har endvidere mindre fravær end på landsplan.

Klassen og kammeraterne
Langt de fleste af eleverne kender reglerne for, hvordan man skal opføre sig over for de andre i klassen. De fleste giver udtryk for at have et godt og trygt forhold til en eller flere af de andre elever på skolen. Der er ingen elever, der føler sig mobbet dagligt. De fleste ved, hvor de kan finde hjælp, hvis der er nogen, der driller for meget. Skolen har derfor skærpet fokus på mobning og lavet en trivsels- og handleplan for at komme mobningen hurtigt og effektivt til livs.


Timerne og undervisningen
Generelt er eleverne glade for undervisningen på Bjergby Friskole. Næsten alle synes, at de lærer noget, de føler sig rost og de fleste har fornemmelsen af, hvordan de klarer sig i skolen. Langt de fleste elever mener, at det faglige niveau er godt i undervisningen. På henholdsvis mellemtrinnet og især i udskolingen mener over halvdelen, at det kun er nogle fag eller meget få fag, der er spændende. Det er dog helt på niveau med landsgennemsnittet. Ofte kan dette skyldes en tiltagende skoletræthed på de højere klassetrin, hovedsageligt hos drengene.

Fysiske rammer
Eleverne er generelt tilfredse med vedligeholdelsen af skolen, specielt rammerne indendørs er gode med hensyn til lys, luft og til dels også indretning. Dog er temperaturen et problem hos samtlige klassetrin. I indskolingen er det især drengene, der har det for varmt eller koldt.

Rammerne udendørs får en mindre negativ score, eftersom det skorter på aktiviteter og legefaciliteter i frikvartererne. Her er behov for en øget indsats for at gøre tilbuddene mere attraktive og varierede – naturligvis i tæt samarbejde med eleverne selv, bl.a. via elevrådet.



email: mail(at)bjergby-friskole.dk
​
Skolens kontonr.:
Frøslev-Mollerup Sparekasse, reg. nr. 9133 - kontonr. 0002028652


BJERGBY FRISKOLE



Friskolevej 13 - bjergby - 7950 erslev