Et stærkt samarbejde mellem forældrene og skolen er en vigtig baggrund for et rigtig vellykket skoleliv
På Bjergby Friskole forventer vi, at forældrene deltager aktivt i skolens liv, kommer til møderne, udfører forældreopgaver, men først og fremmest medvirker til en åben og direkte kontakt mellem skole og hjemmet omkring barnets trivsel og læring.
Vi engagerer os
• Det er forældrenes skole, og som forældre deltager vi naturligvis i arrangementerne på vores skole.
• Som forældre føler vi ansvar og ejerskab og har et tæt samarbejde med skolen.
• Vi er altid velkomne i skolen og nyder at få et blik ind i hverdagen
Forældrearbejdet
I løbet af skoleåret bliver alle hjem indkaldt til havearbejde, ombygnings- eller vedligeholdelsesopgaver samt hovedrengøring. Normalt er der indkaldt til disse opgaver 2-3 gange om året – måske lidt flere gange, hvis man har børn i flere klasser.
Støttekredsen, som er tidligere forældre i skolen, har de sidste par år påtaget sig opgaven med græsslåning og at holde udendørsarealerne ryddelige og fri for ukrudt m.m. Vi kan derfor bruge forældrekræfterne på lidt større opgaver.
Der er ikke "mødepligt" til arrangementerne (undtaget hovedrengøring), men skolen forventer, at man deltager i den udstrækning, det er muligt. Det betyder meget, at flest mulig møder op - både for fællesskabet og skolens økonomi.
Ud over at klare en masse praktiske opgaver bidrager disse fælles ”arbejds”-eftermiddage/aftner til et godt sammenhold og indbyrdes kendskab i forældrekredsen. Lærerne er også flinke til at møde op, og der er ofte mulighed for en lille uformel snak om børnenes hverdag i skolen.
Der er altid mange børn med, og de bruger tiden på at lege og cykle rundt på skolens område. Børnene nyder helt åbenlyst at være sammen med forældre, lærere og klassekammerater på denne måde uden for skoletiden.
Vi mener, at forældrearbejdet er en vigtig del af skolen, og vi tror også, at børnene føler et større ansvar for at passe på tingene, når de ser deres forældre deltage i pasning og vedligehold af skolen.
Det har naturligvis også stor betydning for skolens økonomi, da alternativet til forældrearbejdet er at hyre håndværkere eller andre til at udføre opgaverne. Hvis alt forældrearbejde skulle udføres med betalt arbejdskraft, ville det være nødvendigt at opkræve væsentlig større beløb i skolepenge.